اهداف و وظایف

دانشگاه بوعلی سینا به عنوان یکی از دانشگاه‌های جامع و معتبر وابسته وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ در عرصه‌های علمی، آموزشی و پژوهشی دارای جایگاه ویژه ملی و بین‌المللی می‌باشد. درحال حاضر دانشگاه بوعلی سینا در تمامی مقاطع تحصیلی در دوره‌های روزانه، شبانه و نیمه‌حضوری در 13 واحد آموزشی وابسته و اقماری به دانشجویان خدمات آموزشی و پژوهشی ارائه می‌نماید.

در آخرین ساختار اصلاح شده دانشگاه که در جلسه مورخ 1390/3/24 دور ششم هیأت امناء دانشگاه بوعلی سینا به تصویب رسیده است، مدیریت برنامه، بودجه و تشکیلات به عنوان واحد متولی اجرای سیاست‌های مدیران ارشد دانشگاه، زیرمجموعه حوزه ریاست قرار گرفته که در امور مربوط به بودجه و تشکیلات ایفای نقش می‌کند.

 

شرح وظایف مدیریت برنامه، بودجه و تشکیلات

  • انجام کلیه امور مربوط به تهیه و تدوین بودجه دانشگاه با هماهنگی ریاست دانشگاه و معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی.
  • پیگیری اعتبارات پاداش پایان خدمت کارکنان از طریق وزارت متبوع.
  • دفاع از بودجه پیشنهاد شده در مراجع رسیدگی.
  • بررسی و مبادله موافقت‌نامه­‌های مربوط به فعالیت­‌های هزینه ‌ای واحدهای تابعه دانشگاه و طرح‌های مصوب تملک دارایی­‌های سرمایه­‌ای ملی، وزارتی و استانی.
  • مستندسازی پروژه‌های پیشنهادی برای طرح در کمیسیون ماده 23 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) با همکاری مدیریت طرح‌های عمرانی.
  • انجام پیش‌بینی‌های لازم برای تهیه و تنظیم درج اطلاعات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه ای و منابع اختصاصی در سامانه لایحه بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری.
  • پیگیری مصوبات مربوط به دانشگاه در سفرهای ریاست محترم جمهوری استان و ارائه گزارشات مقطعی به استانداری.
  • انجام بررسی‌های سازمانی به منظور برنامه‌ریزی و برآورد نیروی انسانی مورد نیاز دانشگاه با همکاری مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی.
  • برنامه­‌ریزی و ارائه طریق برای بهبود روش‌های انجام کار، تحول اداری، بهره‌وری و ارزیابی عملکرد.
  • تهیه و تنظیم نمودار سازمانی، تشکیلات تفصیلی دانشگاه و شرح وظایف هر یک از پست­های مصوب با همکاری واحدهای ذیربط.
  • مطالعه و تشخیص نیازهای آموزشی و کارآموزی کارکنان غیر هیأت علمی و اجرای برنامه های آموزشی کوتاه مدت برای کارکنان مزبور.
  • شرکت فعال در شوراها و کمیته‌های داخل و خارج از دانشگاه و اظهارنظر پیرامون مسائل مربوط حسب مورد. (کمیته مناقصات و مزایده، کمیته نیروی انسانی، هیأت اجرایی، کمیته مخاطرات زیست محیطی و ...)
  • مطالعه، برنامه‌ریزی و نظارت بر طراحی، بهینه‌سازی و انطباق نظام‌های مدیریتی متناسب و مورد نیاز جهت اجرای برنامه­‌های توسعه دانشگاه.
  • انجام طرح‌های مطالعاتی مربوط به اصلاح ساختار و تشکیلات سازمانی، ساختار نیروی انسانی، فرهنگ سازمانی، سیستم­ها و روش­های مورد عمل در دانشگاه.
  • انجام طرح­‌های مطالعاتی برای تعیین استراتژی و خط‌مشی کلی در مورد اصلاح مقررات و آئین‌­نامه‌­های داخلی دانشگاه با هدف ساده‌سازی و هماهنگ ساختن آنها.
  • اجرای برنامه‌های آموزشی، کارگاه­‌های آموزشی، برگزاری سمینار و گردهمائی در ارتباط با تحول ‌اداری و بهره‌­وری.
  •  دبیر کمیته بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد دانشگاه، دبیر اقتصاد مقاومتی دانشگاه، عضو حقوقی در هیات اجرایی منابع انسانی، عضویت حقوقی در شورای اداری، عضویت حقیقی در کمیسیون معاملات، عضویت حقیقی در کمیته مدیریت بحران، عضویت در کمیته حوادث غیرمترقبه، عضویت در کارگروه واگذاری و سرمایه‌گذاری دانشگاه، عضویت حقوقی و حقیقی در سایر کارگروه ها
  • انجام سایر امور محوله از سوی مقام مافوق.